Isnin, 25 Mei 2009

temuduga jqaf

salam untuk semua...bt kawan2 yg tengah exam tu truskan bersemngat.jgn putus asa tau...
ha...hari yg ditunggu2 dh tiba.berdebar jgk nak tunggu hari tu...korang jgn salah faham lak ye.bukan hari pernikahan.tp hari nk di temuduga kan.huhuhu....

bangun awai la sbb nak bertolak awai..mgantok la jgk..dh siap semua bertolak la.dok dalam kereta baru la aku tringat yg lupa nk bawa kamera.hish...hish...lupa sungguh aku ni ingat kat sapa la...hihi.kalau x boleh letak gambar dlm ni.rugi btui la...

alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan aku.aku p dgn makayah je.yg len tu x ikut pon.
sampai sana dalam kui 7.30 pg jd sempat lg la nk rehat2 pon..sarapan pg pon aku xambik dh.bukan apa kan dh x lalu nak makan apa pon.sempat minum air masak je..

besar jgk kawasan institut perguruan perlis tu..pening jgk nak cari lokasi temuduga nya..tp nasib baik ada kak tu tlg tunjukkan bilik temuduga tu.aku kena tingkat 2.bilik R01B....

harini ada 5 org satu bilik tu..aku kena dgn siswi2 kuin.kira adik2 bwah aku la.ramai jgk pelajar kuin haritu.boleh dikatakan majoriti la....tp semua aku x bape kenai.sambil2 tunggu tu sempat la jgk berkenalan dgn depa semua.mantop2 jgk depa semua tu.nasib baik aku kena dgn pompuan semua.kalau ada lelaki ni malu la skit...hihi.

tepat jam 8.00 pg km semua masuk bilik.mula2 sekali kena bt karangan dlm bhasa arab dulu.alhamdulillah...tajuk tu kira senang la jgk bg aku.bukan apa boleh la kalau nak reka-reka sikit ke..ada 2 tajuk yg diberi.perananan masjid dgn budaya membaca...kena jwb dlm masa 1/2 jam.aku pilih tajuk peranan masjid la sbb aku rasa boleh jgk nk karang isinya tu..tulis punyer tulis xtau la nahu nya btui ke x.hehe...

selepas selesai tu tiba seisi kumpulan plk..buat dlm satu lingkungan.pemeriksa ada kt depan untuk tgk km semua.km perlu bincg sesama kami ja...xleh cakap bhsa baku plk tu.penat nk kena pedo bhasa kedah tu..hihi.tajuk yg diberi tntg isu hiburan tanahair,peranan kita sbg seorg guru macam mana nak menanggani masalah tersebut kpd pelaja2....fuh..mantop tajuk nyer.perah otak jgk nak memikirkanyer...xpe,janji cakap je sbb ada markah tu.

lepas habis perbincangan tu baru la seisi individu....aku kena org yg nmbor 4 kena tmuduga.adik yg no 1 tu kena cakap arab dari mula sampai habis...yg no2 tu ada skit2 je kena cakap arab.sempat jgk la tnya depa dulu...tiba giliran aku...mulut ni macam2 doa dh dok baca.tp nk getaq jgk la...nak bt cmne kan.sampai penemuduga tu suruh aku rehat sat sbb dia tgk aku ni macam getaq sgt.hiihi....malunyer.

bila dh ok solan pertama depa suruh perkenalkan diri,keluarga,pendidikan...aku crita dari A sampai Z.dh tnya sgt aku jwab la...kui kui.
pastu depa suruh aku berlakon jd guru bhasa arab plk.wa.....malunyer.depa jd anak murid dan aku jd guru depa.siap ada papan hitam sekali....hiihi.

dh org suruh berlakon kan,aku berlakon je la.cewaaaaaaaaah.....aku pon berlagak la macam seorg guru.masuk2 tu bg salam..depa jwab la,anak murid kan.huhu...pastu aku ckap je arab xtau btui ke x lantak la...aku ajar depa perkataan arab mcm org yg baru nk blajar bhasa arab.aku tulis kt papan putih tu pastu suh depa baca sorang2.hehe...nk tergelak pon ada waktu tu tp tahan je la..dh habis depa suh duduk.

depa tnya kenapa pilih bidang ni..adoi la..nak kena ckap arab lg.tergeliat lidah nk sebut satu persatu pon.bukan xingat tp besa la kan mai takut ni...
pastu tnya tntg sejarah jqaf ...nasib baik kena ckap melayu plk..

tnya syarat wudhuk...pastu hukum tajwid.hihi...yg senang pon aku boleh lupa.lawak tui la.
depa suh aku baca tahiyak akhir plk...hmm mcm2 la.dh habis lega btui rasanya..suara aku ni xbape kuat sgt jd kena tgur la skit.xpe..apapon tawakal je la.Allah yg berhak menentukan mana yg terbaik untuk aku.moga2 aku dan kawan2 yg len sentiasa dilempahi rezeki kami semua...

kputusanyer pertengahan bulan jun ni..korang semua doa2 la yer....


hmm..jap nk kongsi la skit cite.untuk manfaat kita jgk..tv9 bt temuramah dgn isteri ustz akhil hayy.isteri dia minta fasakh.terkejut jgk aku dgr..macam xpercaya je.ye la kan xpernh dgn pon cite2 cmni...hmm...bg aku sbg salah seorg peminat2 ceramah ustz akhil hayy,aku harap masalah ni dapat diselesaikan dgn cara yg baik la.ada jodoh ustz dgn waheeda tu...xsalah,truskan.lgpon isteri ustz pon dh mengizinkan nye...dlm suratkhabar pon mcm2 depa tulis crita tntg ustz.

jd...sbg seorg pendakwah,aku harap ustz dapat tampilkan diri memberi penjelasan tntg masalah ni...bukan apa,aku xmau la nanti msyrakat akan pandang serong terhadap panggilan " ustz " tu.aku xnak la dgn sbb hal sebegini nanti msyrakat akan mencemuh org2 yg berilmu agama ni...apapon yg salah tu sama2 la kita perbetulkanya agar ia menjadi pegajaran yg berguna untuk org lain..

nasihat untuk aku dan pembaca semua....jika kita ingin menjadi seorg pendakwah,seorg ulamak,seorg yg menjadi idola msyrakat islam skrg...cuba-cuba lah kita berusaha untuk menjauhkan diri kita drpd fitnah2 yg ada dlm dunia ni..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan